Model
Robert Glazer
Robert Glaser mengemukakan model pengajarannya dengan
membahagikan proses pengajaran kepada empat komponen utama iaitu objektif
pengajaran, pengetahuan sedia ada pelajar, kaedah mengajar dan penilaian.
Beliau juga menekankan maklum balas pelajar sebagai aspek penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Menurut beliau, objektif pengajaran harus
ditentukan sesuai dengan pengetahuan sedia ada pelajar. Kemudian, kaedah
mengajar harus dipilih berdasarkan objektif pengajaran dan pengetahuan sedia
ada pelajar. Seterusnya, penilaian harus dijalankan ke atas segala proses
pengajaran dengan tujuan untuk mengesan kelemahan, agar guru dapat mengubahsuai
proses pengajarannya, demi meningkatkan keberkesanan pengajaran pada masa hadapan.
Kesimpulannya, Model Pengajaran Robert Glaser dibina berlandaskan konsep
pengajaran sebagai suatu proses yang menitikberatkan langkah-langkah pengajaran
iaitu perancangan, pelaksanaan, penilaian dan maklum balas.
Model
Sim
Model Pengajaran Sim pula menjelaskan bahawa proses
pengajaran yang berlaku adalah melalui interaksi di antara beberapa unsur iaitu
guru, murid, isi pelajaran dan juga objektif. Model ini dibina berlandaskan
konsep pengajaran sebagai bidang komunikasi, iaitu interaksi di antara guru dan
murid dengan objektif dan isi pelajaran dalam suatu persekitaran tertentu.
Berdasarkan model ini, objektif pelajaran harus ditentukan secara explisit dan
mengikut kebolehan muridmurid. Apa yang membezakan model ini dengan Model
Glaser ialah Model Sim menekankan perhubungan yang baik antara guru dengan
murid supaya menimbulkan interaksi yang sihat dan suasana pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan. Model ini juga memberi penekanan kepada unsur-unsur
persekitaran seperti keadaan bilik darjah yang kondusif sesuai dengan keadaan
sosio-ekonomi dan budaya pelajar. Kesimpulannya, dengan
pertimbangan-pertimbangan tersebut, interaksi di antara guru, pelajar,
objektif, isi pelajaran dan persekitaran dapat diwujudkan dengan berkesan.
Seterusnya, keberkesanan proses pengajaran akan dapat dicapai ke tahap optimum.
Model
Taba
Model Pengajaran Taba pula menekankan penyusunan bahanbahan
pengajaran dalam suatu sistem yang sesuai yang dapat meningkatkan kemahiran
berfikir pelajar. Penyusunan maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran
adalah diutamakan dalam model ini. Model ini menerangkan bahawa seseorang
pelajar melakukan operasi kognitif ke atas bahan pengajaran atau pemilihan
sesuatu konsep haruslah dilakukan melalui empat peringkat seperti berikut;
menyusun data atau fakta dengan memerhati ciri-ciri persamaan dan perbezaan,
menggolong dan mengelas fakta-fakta menjadi kategori dan memberi label
kepadanya, membuat generalisasi atau kesimpulan atas hubungan-hubungan antara
kategori-kategori itu, dan mengaplikasi generalisasi yang diperolehi.
Rumusannya, dengan merujuk kepada model ini, guru dapat merancang pengajaran
dengan membahagikan topik kepada generalisasi, konsep dan fakta-fakta yang
berguna untuk menentukan kaedah pengajaran yang sesuai.
Model
Latihan Terus
Model Arahan Terus pula merupakan satu model pengajaran
yang bertujuan untuk membantu pelajar mempelajari ilmu pengetahuan atau
kemahiran asas yang boleh diajar dengan cara langkah demi langkah. Model ini
juga dikenali sebagai ‘Model Latihan’ dan ‘Model Pengajaran Aktif’. Model ini
dibentuk khas untuk merangsang pembelajaran pelajar berkaitan pengetahuan
berprosedur (procedural knowledge) yang memerlukan sama ada kemahiran asas atau
komprensif dan juga berkaitan ilmu pengetahuan yang memerlukan pengajaran
langkah demi langkah. Model ini menekankan aspek pemerhatian pelajar terhadap
apa yang ditunjukkan oleh guru sebelum pelajar melakukannya semula.
Model
Inkuiri
Model Inkuiri pula merangkumi segala proses soal selidik
untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan daripada soalan, atau daripada
masalah yang dikemukakan. Aktiviti soal selidik ini memerlukan pelajar mengenal
pasti soalan bermasalah, membentuk hipotesis, merancang aktiviti kajian,
manjalankan kajian atau siasatan dan seterusnya mendapatkan jawapan dan membuat
rumusan. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, terdapat dua jenis teknik
inkuiri iaitu ‘inkuiri terbimbing’ dan ‘inkuiri terbuka’. Inkuiri terbimbing
memerlukan guru membimbing pelajar menjalankan segala proses kajian. Inkuiri
jenis ini sesuai dilaksanakan pada peringkat sekolah rendah dan menengah. Dalam
inkuiri terbuka, pelajar tidak diberi sebarang bimbingan. Segala proses kajian
dijalankan oleh pelajar sendiri. Oleh itu, ianya sesuai dilaksanakan pada
peringkat pengajian yang lebih tinggi seperti di universiti. Kesimpulannya,
model inkuiri ini amat berguna bagi mendapatkan maklumat dan pengetahuan baru
dalam pelbagai bidang khususnya bidang pendidikan.
No comments:
Post a Comment